Elektrikli scooter'da pazar büyüdü, rekabet kızıştı

Türkiye'de micro-mobility giderek yaygınlaşırken bu alanda rekabet de kızışıyor. Elektrikli scooter uygulamaları Martı ve rakibi BinBin, yoğun kullanımın olduğu Üsküdar'da müşteri yarışına girdi. Rekabet kullanıcılara açılış ücreti avantajı olarak yansıdı.

Elektrikli scooter'da pazar büyüdü, rekabet kızıştı

Micro-mobility sektörü tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızla yaygınlaşıyor. Pazarın büyümesi rekabeti de beraberinde getirdi. Türkiye’de elektrikli scooter uygulamaları Martı ve rakibi BinBin, Üsküdar’da müşteri yarışına girdi. Üsküdar sahilinde son günlerde genci, yaşlısı, birçok insan elektrikli scooter kiralıyor. Scooter’lılar sahil şeridinde yol boyunca kendi trafiğini bile yaratıyor. Buradaki yoğun kullanım, elektrikli scooter kiralama uygulamaları arasında rekabet doğurdu. BinBin, üniversite kampüslerinden ilk kez Üsküdar’da caddeye çıktı ve yarışa başladı. Başlangıçta BinBin Üsküdar’a özel olarak ‘Bulunduğunuz bölgede açılış ücreti yok’ uyarısı verirken, Martı da buna karşılık açılış ücretini düşürdü.

BinBin de yerlileşecek

Geçen yıl Mart ayında İstanbul Kadıköy’den başlayarak kullanıma sunulan Martı, Ankara, İzmir, İskenderun, Kocaeli, Kahramanmaraş, Bodrum, Çeşme’nin aralarında bulunduğu 12 il ve ilçeye açıldı. Şu anda 3 milyon kullanıcıya sahip. BinBin, pandemi dönemindeki yoğun ilgiyi görerek, İstanbul’un Üsküdar, Beyoğlu ve Fatih ilçelerinde caddelere çıktı. Şu anda 50 binden fazla kullanıcısı olan girişimin, ulaşım ücreti ise 3 farklı kategoride fiyatlanıyor. BinBin CEO’su Kadir Abdik, kullanıcı deneyimlerine göre kaliteli ve birçok çeşit scooter kullandıklarını, kısa vadede hedeflerinin aynı kalitede yerli scooter üretmek olduğunu söyledi. Abdik, yıl sonuna kadar İstanbul’un tümüne, Samsun ve İzmir gibi illere de açılacaklarını kaydetti.

Asya Pasifik en büyük paya sahip olacak

İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Tasarımı ve Yönetimi Bölümü Üyesi Dr. Öğr. Ayşe Bengi Özçelik, Grand View Research’e göre, 2030’da dünya çapında elektrikli scooter pazarının büyüklüğünün yaklaşık 42 milyar dolar olması beklendiğini ve Asya Pasifik bölgesinin bu pazardaki en büyük paya sahip olacağı tahmin edildiğini söyledi. ABD’nin batı yakasında başlayan hikayenin, bugün dünyada 100’den fazla şehre yayıldığını belirten Özçelik, “Özellikle karbon ve sera gazı emisyonu ve gürültü kirliliği gibi çevresel etkenler, yakıt maliyetleri, kalabalık şehirlerdeki zaman yönetimi faktörleri; bu kullanımı basit ve eğlenceli araçları çekici kılıyor. Türkiye’de yeni oyuncuların girişiyle pazar genişlemeye hızla devam ediyor. İstanbul’da BinBin de sokağa çıktı. Ankara’da Palm ve Martı rekabeti de dikkat çekiyor. Kullanıcıların yorumlarından anlaşıldığı üzere daha önce elektrikli scooter kullanıcıları, yeni markalarla da tanışarak karşılaştırmalı bir değerlendirme yapıyor” diye konuştu.

Hem tüketici, hem yatırımcı harekete geçti

Pazarı hızla büyüyen elektrikli scooterlar'ın hem tüketicileri hem yatırımcıları harekete geçirdiğinin altını çizen Startups.Watch Kurucusu Serkan Ünsal ise Türkiye’de şimdiye kadar mobility girişimlerine yaklaşık 14.5 milyon dolar yatırım yapıldığına dikkat çekti. Ünsal, özellikle pandemi etkisiyle kullanımların tüm ülkelerde daha da artacağının öngörüldüğünü ifade etti.

Evrim Hüsem

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER