Kaos ve susuzluk yolda

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, 3 gün içinde değerlendirilen DSİ raporunun görmezden gelindiğini açıklayıp sıkıntıları tek tek sıraladı.

Kaos ve susuzluk yolda

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Kanal İstanbul için hazırlanan ÇED raporunu askıya çıkarırken eleştiri ve uyarıları dikkate almadı.  Önceki gün halkın onayına sunulan Kanal İstanbul ÇED raporunu inceleyen TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi üyeleri çarpıcı tespitlerde bulundu. Oda tarafından hazırlanan çalışmada 3 Aralık tarihli DSİ raporunun 3 gün içinde değerlendirildiğine dikkat çekilerek “6 Aralık’ta ÇED nihai rapor yayımlandı. Bu kadar kısa sürede ÇED raporunun hazırlanması hangi bilim temeline dayandığı ve hangi acil yapım isteği ile baskılandığı anlaşılmaktadır” denildi. Çalışmada “DSİ tarafından belirtilen, Terkos baraj hazasının tuzlanma risklerine karşı endişeler ÇED raporunda ‘Yapım aşamasında DSİ’den görüş alınarak yapılacaktır’ şeklinde bir yaklaşımla sorunu çözümsüz bırakmaktadır. Önümüzdeki 2100’lü yıllara doğru yağışlarda yüzde 30 azalma beklenirken, su kaynaklarının  korunması öncelikli olması gerekiyor ancak ‘hayal’ projeler tercih edilmesi doğru bir yaklaşım değildir” ifadeleri kullanıldı.

7 YILLIK BÜYÜK KAOS

Proje çalışmalarının 7 yılda tamamlanacağı anımsatılan çalışmada özetle şu ifadelere yer verildi: “Kanal yüzeyi kaplama alanı 2 milyon metrekare.  yaklaşık 6 milyon metreküp kaya malzeme 12 ay sürecek patlatma ile kazılacaktır. Kazıdan ve taramadan çıkan malzeme ile 38 km kıyı dolgusu yapılması planlanmaktadır. 15 milyon metreküplük beton malzemesi kum ve taş ocaklarından karşılanacak. Projenin büyüklüğü, malzeme ihtiyacının kum ve çakıl ocaklarından karşılanması, kazı artıklarının taşınması, patlatmalar ile kentin 7 yıl boyunca bir kaos içinde olacağı görülmektedir.”

SAZLIDERE’NİN ÖLÜM FERMANI

Çalışmada Kanal İstanbul projesiyle Sazlıdere baraj havzasının yaklaşık yüzde 60’lık kısmının kaybedileceğine dikkat çekilerek bunun kentin toplam su ihtiyacının yüzde 10’una denk düştüğü vurgulandı. İstanbul Boğazı’ndaki kaza tartışmalarına ilişkin ise “Kanal İstanbul, karaya oturma senaryoları için, en zor kısımlarda, İstanbul Boğazı’ndan neredeyse 2 kat daha az kazaya yatkın olmasına rağmen Kanal İstanbul’un, İstanbul Boğazı’ndan daha uzun ve dar olması nedeniyle kazaların sıklığı aynı kalmaktadır” denildi.  Sonuç bölümünde ise şu ifadeler kullanıldı: “Gerek ÇED raporu incelemesinde gerekse bölgenin bilimsel inceleme raporları göz önüne alındığında; Kanal projesi ‘Boğazı Kurtarma’ projesi değil, imar projesi, bir inşaat rant projesi olduğu anlaşılmaktadır. Suyun yaşam hakkı olduğu göz önüne alındığında her damla suyun canlı yaşamı için çok önemli olduğu dikkate alınarak bu ekolojik yıkım projesinden vazgeçilmeli. Ekolojik alanların yaşam kalitesini artıracak, yaşam alanlarında paydaşların kabul edeceği projeler geliştirilmeli.”

Güncelleme Tarihi: 26 Aralık 2019, 06:35

Evrim Hüsem

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER